В.КОМАР І О.МЕДАМІД – ЗАСНОВНИКИ СОЦ-АРТУ

image_galleryСкачати в форматі PDF

Баляс Олександр

НТУУ «КПІ», ННК « ІПСА», курс ІІІ, група КА-34

 

  1. Вступний період.
  • Віталій Комар народився в 1943 в Москві.
  • Олександр Меламід народився в 1945 в Москві.
  • Художники познайомились в морзі Інституту фізкультури в 1963.

(Саме ці обставини і відіграли важливу роль для близького спілкування між художниками. Також започаткувалася ідея створення соц.-арту)

 

  1. Спільна робота.
  • В 1965 р. з‘являється їх перша спільна робота.
  • Влітку 1972 р. художники оформлюють піонерський табір під Москвою, де у них у них виникає ідеястворення серії картин на тему «Соц-арт».
  • Після її реалізації Комар та Меламід починають підготовку до виставки«Соц-арт» (яка в підсумку, не відбулася).

 

  1. Основні роботи в соц-арті
  • Кодові гасла, на кшталт «Наша мета — комунізм!», «Вперед до перемоги комунізму» підписали власними іменами. Вони апропріювали ці слова, страх до влади редукується за допомогою підміни стилів.
  • В праці «Лайка» здійснюється оформлення пачки цигарок, але в кубістичному стилі. Стиль радянського союзу і стиль західних країн піддається випробуванню на міцність.
  • Ранньою кульмінацією нового постмодерністського стилю став інвайронмент Рай, влаштований у Московській квартирі(1973). Звичайна квартира була запонена власноруч створеними та готовими символами світових і вигаданих релігій і відвідувалася під музику і при світлі ліхтарика.
  • Ліберальні цінності шістедесятників Комар та Меламід атакували і в картині «Зустріч Солженіцина та Белля в маєтку Растроповича», яка також увійшла в соц-артівську колекцію.

 

 

  1. Еміграція.
  • В 1977 році художники емігрують до Ізраїлю. Не встигнувши туди приїхати, худодники тут же ж заявили про себе скандальним виступом, що був присвячений власній еміграції. На святій горі Сіон Комар та Меламід возвели «храм» (так вони назвали алюмінієву піраміду із зіркою на горі) і виконали у його підніжжя «вогненне жертвоприношення» – спалили чемодан, з яким вони покинули СРСР.
  • В 1978 Комар і Меламід емігрують до США. Їх перший проект заключався у створенні корпорації, яка займалася б купівлею-продажем душ. Великий Уорхол, наприклад, віддав свою душу абсолютно безкоштовно, а на аукцоні 19 травня 1979 року вона була куплена за 30 рублів(душі продавалися в пташиних клітках разом із відповідними сертифікатами). За 3,5 роки через компанію Komar and Melamid Inc. Пройшло близько тисячі найрізноманіт-ніших американських душ.
  • З 1979 року художники розпочинають світове турне з виставками по музеях та університетах всього світу.
  • Великого успіху принесла художникам виставка «соц.-арт» в галереї Фельдмана в Нью-Йорку в 1982 році.
  • Після розвалу Радянського Союзу про художників знову згадують у 1993 році.
  • В 1997 їх було делеговано Міністерством Культури представляти Росію на Венеційському бієнале, але задум так і не був втілений у життя.
  • В 2006 році тандем Комара і Меламіда припиняє своє існування.
  • Останні 15 років публікації про їхнє мистецтво з’являються в провідних газетах і журналах світу в середньому більше двох разів на місяць. Їх роботи придбані музеями: Модерн Арт, Соломон Гугенхейм, Метрополітен (Нью-Йорк). музей Вікторії і Альберта (Лондон), Штедліх (Амстердам), Музеон Ізраель (Єрусалим), Національна галерея (Канбера, Австралія), Модерн-Арт (Сан-Франциско) та ін., а також такими провідними колекціонерами, як Петер Людвіг (Німеччина ), Сильвестр Сталлоне (США) і т.д.
  • Художники досі проживають в Нью-Йорку та підтримують зв’язки один з одним.

 

Література:

В.КОМАР І О.МЕДАМІД – ЗАСНОВНИКИ СОЦ-АРТУ: 10 комментариев

  1. Тетяна Олександрівна Карпенко

    Дякую, Олександр!

    Було цікаво дізнатися про митців часі Радянського Союзу і біло цікаво прослідкувати за їх життям. Також ,думаю, надовго запам’ятаю обставини їх зустрічі.
    Не можу не відмітити виняткову структурованість доповіді.

  2. Антон Кудрявцев

    Доброго вечора, Олександре. Дякую за цікаву і конструктивну доповідь. Чудово, що й наші митці змогли зробити внесок в розвиток українського мистецтва і заявити про розмаїття української культури на весь світ.
    Цікаво також, що творчість митців охоплює період до 60-тих, а також 70-тих років, що відомі кропіткою роботою радянської влади із культурною сферою СРСР, що звела нанівець багато перспективних напрямів українського мистецтва. Одна з найбільших вистав «Інвайромент Рай» проходила як раз у 1973. Отже, соц-арт зміг витримати удар КГБ? Цікаво було б дізнатись, якою була реакція радянської влади на творчість митців і про їх відносини з керівництвом СРСР.
    Ще раз дякую за цікаву доповідь, що значно розширила мої знання української культури.

    1. Олександр Баляс Автор записи

      Дякую за запитання, Антоне. Дійсно роботи авторів припали на такий період, коли Радянська влада нав*язувала лише ті культурні цінності, які підносили саму державу на високий рівень. В свою чергу, стосовно питання соц-арту більшість проектів розумілися самою владою, як певна сатира. Хоча митці і не зазнавали серйозних утисків владою, їм просто не давали будь-якою ціною проводити свої відкриті виставки. (Під серйозними утисками я маю на увазі заборону публічних виступів, ув*язнення і т.д.) Тобто єдиною нагодою провести виставку була ідея організувати її у власній квартирі, що автори успішно й реалізували. Але згодом, автори вирішили покинути СРСР, тому й емігрували.

  3. Юрій Ростиславович Савенков

    Доброго дня, Олександре!
    Висловлюю вам подяку за цікаву доповідь, було цікаво ознайомитись с творчістю таких митців як Віталій Комар та Олександр Меламід, які стали засновниками Соц-арту. Мене дуже зацікавила їх творчість та нелегкий життєвий шлях. Цікаво було б дізнатись, чи проводяться ще в наш час виставки мистецтва, присвячені соц-арту, зокрема В. Комару та О. Меламіду?
    Ще раз дякую за цікаву та інформативну дповідь!

  4. Олександр Баляс Автор записи

    Дякую, Юрію, за коментар. Соц-арт якби за своєю ідеологією сприймається як протиставлення політичному устрою соціалізму за допомогою його висміювання. Тому з розпадом Югославії та Радянського Союзу він вже майже втратив свою популярність і частоту втілення. Самі ж автори зараз виступають лише у ролі критиків арт проектів. Тому зараз ідея соц-арту потихеньку занепадає.

  5. Вячеслав Костюк

    Дякую за чудову презентацію. Завдяки ній я відкрив для себе двох нових митців. Як Ви дізнались про їхню творчість? Як з нею познайомились?

    1. Олександр Баляс Автор записи

      Дякую за питання, В*ячеславе. Це все сталося випадково. Пішов одного разу на загальну виставку арт робіт і познайомився з роботою «Когда-то в детстве я видел Сталина». Мені вона дуже сподобалася, і, прийшовши додому я ознайомився ще глибше з роботами авторів та їх цікавим життям!

Добавить комментарий