КУБІЗМ – НОВА ЕРА В ЖИВОПИСІ

image_galleryСкачати в форматі PDF

Волонтир Олександр

НТУУ «КПІ» ФПМ, 3 курс, КВ-31

 

Кубізм (фр. cubismе, cube – куб) – напрямок у французькому мистецтві 1900-1910-х, початок якому поклала сумісна праця Пабло Пікассо та Жоржа Брака, авангардна течія в образотворчому мистецтві початку XX століття, яка передувала абстрактному мистецтву.

Отцями кубізму вважають Ж.Брака і П.Пікассо, до яких згодом приєдналися Фернан Леже, Робер Делоне, Хуан Грис та інші. Слово “кубізм”  виникло у 1908 році. Існує історія про те, як Матіс побачивши картину Брака “Будинок школярів у Естаке”, сказав, що вона нагадує йому зображення кубиків. У тому ж році в журналі “Жіль Блаза” критик Луї Воксель говорить про живопис Брака, як про зображення кубів. Так глузливий жарт Матіса перетворився на назву нової школи.

«Сезанівський кубізм» — застосування в структурі малюнку простих геометричних форм (переважно трикутників), з яких формуються предмети, які виразно знаходять подібність із реально існуючими; у кольоровій гамі переважають також «сезанівські» тони, щоправда більш «розмиті» — зелений та його відтінки (від салатового до брунатного), коричневий (болотяний), ліловий.

«Аналітичний кубізм» — предмети або особи поділяються на геометричні форми (зазвичай велике число маленьких, переважно трикутників); межі і обриси предметів/осіб розмиті і нечіткі.

«Синтетичний кубізм» — носить декоративний і контрастний характер, близький до символізму; переважно зображувані предмети (музичні інструменти, посуд, різні прилади та пристосування, наприклад люльки для паління тощо) мають дещо спільне з реальними предметами, але водночас фактично є алегорією до якихось понять, настроїв, ситуацій тощо.

Кубізм мав бути мистецтвом, яке, за словами Пабло Пікассо, відтворює світ не таким, яким його бачить митець, а таким, яким він його мислить. Шляхом розкладання всіх предметів і форм на прості геометричні фігури та їх перекомбінування відповідно до задуму митця кубісти сподівалися прийти до створення інтелектуального й аналітичного живопису, здатного розкривати структуру речей і їхню внутрішню сутність, виражати «константи буття», підніматися до рівня вимог сучасності, входити в неї і сприяти її перебудові.

Якщо живопис імпресіоністів проголосив умовний характер кольору, то кубісти висловили новий підхід до реальності через умовний характер простору. Ж. Шлюб писав: “непотрібно намагатися слідувати речам, які скороминучі і постійно змінюються, і які ми помилково приймаємо за щось незмінне”. Американський мистецтвознавець Дж.Голдинг писав, що кубізм – “сама цілковита й радикальна художня революція з часів Ренесансу”.

Період 1907-1912 років – період аналітичного кубізму (званого також стереометричним чи об’ємним). Саме тоді відбувається сенсаційне перетворення художньої реальності, небачене досі – розкладання форми на куби.

Художня практика кубістів: відмови від перспективи, скорочення фігур у ракурсах, показ їх разом з кількох сторін, потяг до зворотної перспективі.

Після 1912 року розпочинається період так званого “синтетичного” кубізму. Принцип створення художнього простору полягав у наповненні образотворчої площини елементами розчленованого предмета, що з тріском зіштовхуються між собою, лягають поруч, перекривають чи проникають один одного. Отже, картина створюється як намальований колаж з окремих частин.

Перша світова війна поклала кінець творчості багатьох кубістів. Найбільш яскраві прихильники кубізму: Брак, Леже, Метсенже, Глеза, Війон і Лот були мобілізовані на фронт. Лафресне, звільнений від військової повинності, і Маркус, поляк за походженням, пішли на фронт добровольцями. Багато хто з них, звісно, невдовзі повернуться з фронту і продовжать працювати до кінця війни. У той же час нове покоління художників (Хайден Вальмье, Марія Бланшар) сприйме мову кубістів, але ніхто не повернеться до передвоєнної пори.

 

Список використаної літератури:

КУБІЗМ – НОВА ЕРА В ЖИВОПИСІ: 10 комментариев

  1. Олег Вячеславович Ведмеденко

    Шановний пане Олександр!

    Ви в своїй доповіді згадали деяких представників кубізму, але хотілося б дізнатися, чи були в українській культурі митці, серед яких поширився цей авангардний напрямок?

    1. Олександр Волонтир Автор записи

      Пане Олег!

      Дякую за Ваше запитання, мені теж було дуже цікаво дізнатись про українських кубістів, але на превеликий жаль я не знайшов гідної інформації для висвітлення її в моїй темі. Буду Вам дуже вдячний, якщо допоможете мені в цьому.

  2. Артем Кривоніс

    Доброго дня, шановний Олександре.

    Дуже сподобалось розкриття теми Кубізм. Особливо зацікавили картини в презентаці представників цього жанру. Після перегляду презентації вдіразу перейшов по вашим сайтам в інтернет для того щоб переглянути ще більше картин.
    Надіюсь вам також сподобається моя презентація про відомого художника Анрі Матісса


    З повагою
    Кривоніс Артем КВ-33.

    1. Олександр Волонтир Автор записи

      Шановний Артеме!

      Дуже вдячний за Вашу зацікавленість в моїй темі, мені дуже приємно, що Вам сподобалась моя презентація, обов`язково перегляну Вашу.

  3. Тетяна Олександрівна Карпенко

    Шановний, Олександр!

    Дякую Вам, за зроблену доповідь та презентацію, було цікаво дізнатися про Пікассо та Брака і подивитися на їхні роботи.

  4. Дмитро Місік

    Добрий день, Олександр!

    Дякую Вам за таку цікаву презентацію. Давно цікавився мистецтвом Франції в даний період. Ви допомогли мені дізнатися багато нового, особливо про отців Кубізму та про види Кубізму. Ще раз дякую!

  5. олена петрівна онуфрієнко

    Кубізм — нова ера. Бурлюк – дати треба повніше; додати б про 3 періоди розвитку кубізму.
    Перезентація цікава, замало українського матеріалу.

Добавить комментарий