АНДЕГРАУНД 70-80-Х РОКІВ

dokladДоповідь дивіться тут…

Місік Дмитро Сергійович

НТУУ «КПІ», факультет прикладної математики, ІІІ курс, КВ-31

В СРСР нонконформізм – з латинської – «не відповідний», «не однаковий», «незгодний», складався з «неофіційного мистецтва» і андеграундна, які є дуже близькими поняттями

 

Андеграунд або андеграундна культура  — з англійської мови – «підпілля», сучасний термін на позначення альтернативної культури, яка виражається за межами встановленими засобами масової інформації. В деяких виданнях андеграунд називають “іншим мистецтвом”, “дисидентством в мистецтві”

 

Це поняття, яке існувало на Заході, і уособлює певну контркультуру, що виникла як реакція на повне її ігнорування

 

В Радянському Союзі андеграундом звалося музичне мистецтво, що не підтримувалось «зверху»: творчість осіб або груп, яка суперечить усталеним філософським, етичним, естетичним кодам соціуму й скеровується на самовираження

 

Виник у 1950-і роки в країнах із тоталітарним-соціалістичним режимом. Йому притаманні бунтарство, відмова від загальноприйнятих цінностей, традицій норм та епатаж

 

В умовах тоталітарного режиму українській культурі випало розвиватись під впливом політики. Із-за офіційної в СРСР цензури майже всяке неофіційне, тобто не визнане владою мистецтво, включаючи музику і літературу, виявлялося андеграундом і, намагаючись існувати, іноді було змушене створювати свою субкультуру

 

При цьому праця інтелігенції протиставлялася праці робітників і селян. Інтелігентну людину вважали за представника «прошарку суспільства». В радянські часи вважалось, що андеграунд є притулком непрофесіоналів

 

Художній андеграунд в СРСР – це вільна творчість, що виникла в умовах ідеологічної регламентації мистецтва в умовах тоталітарного суспільства

Однією з найважливіших характеристик андеграундна була його герметичність. В вимушено замкнених товариствах художників, що майже нічого не знали про інші групи, інформація передавалась вербально

 

В андерграунді були такі постаті, як Павло Бедзір, Єлісавєта Кремницька, Ала Горська, Людмила Сємикіна, Іван Марчук, Роман і Маргіт Сєльські, Карл Звіринський, Олег Соколов, Володимир Стрєльніков, Олександр Ануфрієв, Вагріч Бахчанян та інші художники із професійною освітою

 

Деякі художники зазнали переслідувань за свою позицію – в Ужгороді це були Павло Бедзір, Єлізавєта Кремницька, в Києві – Ала Горська, Опанас Заливаха, Людміла Сємикіна, Сергій Параджанов, Петро Бєлєнок, Ірина Макарова-Вишеславська, Миколай Трегуб, Вудон Баклицький, Борис Плаксій; у Львові – Карл Звіринський; в Черкасах – Едуард Гудзенко, Володимир Широков; в Одесі – Валентин Хрущ, Володимир Стрєльников, Олександр Ануфрієв, Леонід Войцехов; у Дніпропетровську – Володимир Макаренко; у Запоріжжі – Віктор Заруба, у Харкові – Вагріч Бахчанян та багато інших

 

В середині 70-х було створено молодіжне об’єднання Спілки художників. Андеграундні художники, які виставлялися раніше тільки в квартирах, клубах або бібліотеках, змогли брати участь у деяких офіційних виставках. Серед київських художників це були: Яким Левич, Зоя Лерман, Іван Марчук, Юрій Луцкевич, Валентин Реунов, Ірина Макарова-Вишеславська, Олександр Павлов, Олексій Орябинський, Юлій Шейніс, Михайло Вайнштейн, Євген Волобуєв, Анатолій Лимарев, Ада Рибачук, Володимир Мельниченко, Федір Тетянич і багато інших.

 

Поширеною моделлю життя представників андеграундного мистецтва була робота вдома, без надії на визнання, в поєднанні з іншими видами діяльності. Так, художню й педагогічну діяльність суміщали: Борис Лобановський, Олег Животков, Олександр Павлов, Карл Звіринський, Роман Сельський, Олександр Соколов.

 

Сьогодні цим словом в українській та російській мові називають неформальні літературні і музичні течії

 

Висновок: спочатку термін «андеграунд» позначав контркультуру, яка була створена на протиставлення масовій культурі. Але необхідно пам’ятати, що в андеграундному мистецтві було створено багато шедеврів. Надзвичайно швидкий темп розвитку сучасного мистецтва цього періоду був визначений саме андеграундом. Він був тією ланкою, що з’єднала авангард початку ХХ століття та модернізм 1960 – 1980-х рр. Таким чином, нонконформізм був витоком більшості процесів, що відбуваються в сучасному українському мистецтві.

 

Список літератури:

  • Айзенберг М. До визначення підпілля. / / Прапор. 1998. № 6.
  • Герасимчук О. А. Андеґраунд // Енциклопедія Сучасної України. — Т. 1.— К. — 2001. — С.471.
  • Гліб Вишеславський Андеґраунд. // Термінологія сучасного мистецтва. — Париж-Київ, — 2010. — С.32-37.ISBN 978-966-96839-2-2.
  • Гребьонкін В.А. Підпілля. М., 1998.
  • Голуб Олена У «Русі». До ювілею андеграундної виставки, яка стала історією, Газета ДЕНЬ, № 212, 5 грудня 2007
  • Єрасов Б.С. Соціальна культурологія.2-е ізд.М., 1996.
  • Савицька О., Одеська школа сьогодні\\ Образотворче мистецтво № 3, 2004, С. 59 — 61

АНДЕГРАУНД 70-80-Х РОКІВ: 10 комментариев

  1. Віктор Петрович Якубович

    В цілому доповідь є гарною, в ній непогано розкрита тема художнього андерграунду. Але в той же час майже нічого не сказано про андерграунд літературний та музичний. Хотілося б бачити більш повне розкриття цих тем.

    1. Дмитро Місік Автор записи

      Доброго дня, Віктор Петрович

      Дякую за перегляд моєї презентації. Я прийму до уваги ваше побажання та в наступний раз обов’язково розгляну літературний та музичний андерграунд

  2. Артем Кривоніс

    Доброго дня

    Мені сподобалася ваша презентація . Дуже цікаво висвітленна тема про життя митців андеграунду. Прикро що в такі часи їм приходилось боротись з системою.


    З повагою
    Кривоніс Артем

    1. Дмитро Місік Автор записи

      Вельмишановний Вячеслав, доброго здоров’я!

      Дуже радий, що Вам цікаво було дізнатися стосовно андерграунду. Раджу вам почитати деякі джерела стосовно цієї теми бо я написав не все, що міг

  3. Тетяна Олександрівна Карпенко

    Вітаю, Дмитро!

    Дякую за Вашу доповідь! Яке Ваше особиста думка щодо антикультур цілому? Чи вважаєте и це позитивним явищем?

    1. Дмитро Місік Автор записи

      Добрий день, Тетяна

      Звичайно це є негативне явище так як без свободи, мистецтво/наука/музика не будуть розвиватись. Творчі люди в усі часи бажали висловити свою думку про життя простих людей і ця думка не завжди є позитивною в очах влади. І тому мистецтво не розвивається взагалі не маючи свободи виражати свою думку. Але з іншого боку андерграунд дав багато шедеврів. Тому можна судити з різних сторін

  4. Олександр Волонтир

    Дмитре! Я переглянув Вашу презентацію і вона мені сподобалась! Хочу Вам сказати, що я завжди цікавився андеграундом. Вдячний Вам за висвітлення даної теми на цій конференції!

Добавить комментарий