Психоделічний живопис

dokladДоповідь дивіться тут…

Скляр Андрій

НТУУ «КПІ» ННК «ІПСА», 3 курс група КА-31

Психоделічний живопис також відомий, як Віженарі арт – це художній стиль, який має в своїй основі спонтанне зображення побаченого в зміненому стані свідомості, релігійного, медитативного споглядання, трансу, а також флешбеків, які виникають після так званих «трипів».

Психоделічний живопис бере свій початок ще в архаїчних культах доісторичних часів. Можна з певністю сказати: таке мистецтво почалося прямо з наскального живопису, де образи бралися безпосередньо зі світів тонких енергій і використовувалися в магічних практиках. Художник, перебуваючи в стані шаманського трансу, візуалізував об’єкти і таким чином взаємодіяв з реальністю за допомогою зображення і його маніпуляцією.

Віженарі арт, формально, історично має початок в лінії релігійного мистецтва Босха і Брейгеля-молодшого, містичного мистецтва Вільяма Блейка та символізму Гюстава Моро трансформуючись через сюрреалізм Макса Ернста, Джорджо де Кіріко і Сальвадора Далі, нині діючої Віденської школи фантастичного реалізму Ернста Фукса, сьогодні явив якийсь перегляд відносин до духовного в мистецтві взагалі. Це саме по собі нове духовне мистецтво, можливо, є швидше якоюсь індивідуальної релігійною практикою, ніж мистецтвом у його культурно-естетичному сенсі. Віженарі художники вважають, що це мистецтво наступного зверх-циклу, але яке вже визначається еволюцією самої особистості і новими комунікативними можливостями, які легко долають національні кордони та конфесійні ареали впливу.

Також треба виділити вплив американської культури на появу шкіл психоделічного живопису. Більшість шкіл з’явилися після створення Олдосом Хакслі книжки «Двері сприйняття», яка розповідала про його відчуття після використання ЛСД. З часом, ця книжка стала надзвичайно популярною серед представників субкультури хіппі, яка і стала рушійною силою психоделічного живопису в Америці. Саме ця субкультура зробила використання наркотичних засобів для створення об’єктів мистецтва популярним. З часом, під впливом таких жанрів мистецтва, як сюрреалізм, поп-арт та аутсайдер-арт, віженарі арт (психоделічний живопис) виділяється як самостійний жанр і стає переважно розповсюдженим в Європі.

Українська лінія містичного мистецтва може вести свій відлік від художників-ісихастів: Феофана Грека, Андрія Рубльова, Діонісія. Вони, споглядаючи горні світи, Фаворське світло, були його провідниками і виразниками в іконографічних композиціях. Так як на Русі не було Ренесансу, і в образотворчому плані російські живописці багато століть мали справу в основному з канонічною іконою, то далі цей вид мистецтва проявляє себе вже в XIX столітті з мистецтвом Михайла Врубеля. У XX столітті до художників-психоделістів можна віднести Миколи Реріха, магічного реаліста, що входить в коло сюрреалізму Миколи Калмакова , психоделічний живопис Павла Челищева, віженарі-живопис на релігійні теми Сергія Романовича, Євгенія Спаського. У пізньорадянській період з’являється група Двадцять московських художників, серед яких до visionary art, фантастичного реалізму і психоделіки особливо часто звертаються: Віталій (Стефан) Ліницькій, Олександр Харитонов, Сергій Шаров, Владислав Провоторов, Володимир Казьмін.

Початок Віденської Школи фантастичного реалізму припадає на початок 60-х років 20-го сторіччя. П’ятеро її найяскравіших представників: Фукс, Брауер, Лемд, Хауснер і Хуттер створили кістяк всього майбутнього руху, тоді ж з’явилися Кларвейн, Ешер, Джофрі, кожен з яких привніс зі своїх національних шкіл свою манеру і методику роботи. Дітер Шветрбергер, відомий як Де Ес, один з видатних сучасних представників Віденської школи, якось зауважив, що з’являючись приблизно в один і той же час, вони раптом склали якийсь новий всесвітній феномен. Усі прагнули до особистої технічної досконалості в класичному підході до живописних і графічним технік, що різко контрастувало з настроями, що панують у сучасному мистецтві, Контемпорарі Арт. Фукс давав приватні уроки, Хауснер став професором Віденської Академії. Паетз, Хелнвейн, Хекельман і Валь, Одд Нердрум так само складали частину загального руху. У Швейцарії засяяла чорна зірка Гігера (Х. Р. Гігер), творця темних світів Голлівуду, який за фільм «Чужий», як його художник, отримав премію Американської національної Академії «Оскар». Ернст Фукс викладав в замку Рейченау, де з’явилися такі яскраві й відомі сьогодні художники як Хана Кай, Ольга Шпігель, Філіп Рубінов-Якобсон, Вольфганг Відмосер, Міхаель Фукс, Роберто Веноза. У США проходили виставки за участю Айзека Абрамса, Інго Свана і Алекса Грея. Наприкінці шістдесятих рух фантастичного реалізму став інтернаціональним і склав якийсь паралельний художній світ, хоча багато художників змінювали свій стиль, ідучи в інші товариства, інші ж з’являлися, приходячи з абсолютно інших рухів. З’явилися галереї Джеймса Кована «Морфеус» в Беверлі Хіллс, який представив Бексінского), Генрі Боксера в Лондоні, Карла Карлхубера у Відні та інших, які надзвичайно вразили молоде покоління того часу.

З появою Інтернету спілкування Віженарі художників стало воістину всесвітнім. На сайтах товариства, створеного Брігідою Марлін і Джоном Беінартом, а також на тематичному сайті Данееля Міранте , представлено значне число, що вимірюється сотнями художників буквально з усього світу. Суспільство Art of Imagination проводить щорічні виставки в Європі та США.

Нинішнє покоління яскраво представлено діяльністю таких художників як Сергій Апарін, Віктор Сафонкін, Петер Грік, Лаура Ліптон, Яцек Єрка, Олег Корольов, Маура Холден, Трістан Шен, Ендрю Гонзалес, Лукас Кандла, Герман Сморенбург, Стівен Кенні та багато інших.

 

Список використаних джерел:

  1. Альтернативная культура. Энциклопедия. — М.: Ультра. Культура. Д. Десятерик. 2005, с.10-16, с.27-50;
  2. New Age Movement / Jones L. (ed.) Encyclopedia of Religion.— 2nd ed.— vol.10.— ISBN 0-02-865743-8, с.11-15;
  3. Религиозно-мистическая живопись о. В. Провоторов, часть I – Ексмо, 2005, с.110-115
  4. Официальный сайт — Михаила Чекалина — Mikhail Chekalin — 18. Фрагмент гл. 4 из книги А.Флорковской «Малая Грузинская 28»
  5. Wells, Brian. Psychedelic Drugs. New York: Jason Aronson, 1974, c. 19-20
  6. Rubin, David S. Psychedelic: Optical and Visionary Art since the 1960s MIT Press (April 2010), c. 274 — 289

Психоделічний живопис: 18 комментариев

  1. Юлія Євгенівна Мельник

    Андрію,дякую Вам за Вашу роботу!
    Особисто для мене на даний момент Ваша доповідь була найцікавішою! Тема розкрита повністю. Я з захопленням читала вие наведену статтю. Але , як на мене, у презентації не вистачає зображень, наведених як приклад психоделіктичного живопису. Було б відмінно,якщо б, інформативна, пізнавальна доповідь супровождувалась і візуальними матеріалами.

  2. Ольга Мулява

    Дякую за інформативну і якісну доповідь!
    Надзвичайно цікаво було дізнатись про Віденську Школу фантастичного реалізму.
    Буду влячна, якщо Ви дасте відповіді на такі питання:
    1. Які основні філософські засади психоделічного живопису? Яка мета даного мистецтва?
    2. У чому полягає трансформація даного живопису через сюрреалізм?

    1. Андрiй Скляр Автор записи

      Дякую за коментар і за цікаві питання!

      1. Цей вид мистецтва просто несе в собі ціль показати відчуття людини в стані наркотичного сп’яніння, оскільки, на думку, представників цього мистецтва, саме в цьому стані їх підсвідомість ставала найбільш відкритою для зовнішнього світу.
      2. Власне, сюрреалізм також мав ціль продемонструвати підсвідомість людини, однак лише віженарі арт використовув наркотичні речовини для реалізації цієї мети.

  3. Олексій Ремізов

    Доброї ночі, Андрій!

    Читаючи вашу доповідь все більше і більше занурююсь у викладений матеріал. Неймовірно сподобалася грамотна, впевнена, коротка і разом з тим змістовна презентація, яка не залишить аудиторію байдужою! Повністю погоджуюся з Юлією, одна з найкращих та найцікавіших доповідей!

  4. Владислав Олегович Гудіков

    Дякую за Вашу доповідь. Дуже якісно та розгорнуто виклали список представників даної школи. Проте хотілось би більше дізнатись про техніки та інструменти, що ними користувались генії цього напряму. Як Ви вважаєте, чи можна стверджувати що сьогоденні муари, які майорять на стінах українських будівель, сучасниками психоделічного живопису?

  5. Євгеній Петелєв

    Шановний Андрію, Ваша стаття є знахідкою для мене, обов’язково перечитаю її у вільний час.
    Відразу видно, що підхід до підбору матеріалу був дуже серйозний і фундаментальний.
    Помітно, що Ви дійсно цікавитесь психоделічним живописом.

    Чи не могли б Ви більш детально охарактеризувати психоделічний живопис у вихорі українського мистецтва?
    Дякую за відповідь.

Добавить комментарий