Психоделічний живопис

dokladДоповідь дивіться тут…

Скляр Андрій

НТУУ «КПІ» ННК «ІПСА», 3 курс група КА-31

Психоделічний живопис також відомий, як Віженарі арт – це художній стиль, який має в своїй основі спонтанне зображення побаченого в зміненому стані свідомості, релігійного, медитативного споглядання, трансу, а також флешбеків, які виникають після так званих «трипів».

Психоделічний живопис бере свій початок ще в архаїчних культах доісторичних часів. Можна з певністю сказати: таке мистецтво почалося прямо з наскального живопису, де образи бралися безпосередньо зі світів тонких енергій і використовувалися в магічних практиках. Художник, перебуваючи в стані шаманського трансу, візуалізував об’єкти і таким чином взаємодіяв з реальністю за допомогою зображення і його маніпуляцією.

Віженарі арт, формально, історично має початок в лінії релігійного мистецтва Босха і Брейгеля-молодшого, містичного мистецтва Вільяма Блейка та символізму Гюстава Моро трансформуючись через сюрреалізм Макса Ернста, Джорджо де Кіріко і Сальвадора Далі, нині діючої Віденської школи фантастичного реалізму Ернста Фукса, сьогодні явив якийсь перегляд відносин до духовного в мистецтві взагалі. Це саме по собі нове духовне мистецтво, можливо, є швидше якоюсь індивідуальної релігійною практикою, ніж мистецтвом у його культурно-естетичному сенсі. Віженарі художники вважають, що це мистецтво наступного зверх-циклу, але яке вже визначається еволюцією самої особистості і новими комунікативними можливостями, які легко долають національні кордони та конфесійні ареали впливу.

Також треба виділити вплив американської культури на появу шкіл психоделічного живопису. Більшість шкіл з’явилися після створення Олдосом Хакслі книжки «Двері сприйняття», яка розповідала про його відчуття після використання ЛСД. З часом, ця книжка стала надзвичайно популярною серед представників субкультури хіппі, яка і стала рушійною силою психоделічного живопису в Америці. Саме ця субкультура зробила використання наркотичних засобів для створення об’єктів мистецтва популярним. З часом, під впливом таких жанрів мистецтва, як сюрреалізм, поп-арт та аутсайдер-арт, віженарі арт (психоделічний живопис) виділяється як самостійний жанр і стає переважно розповсюдженим в Європі.

Українська лінія містичного мистецтва може вести свій відлік від художників-ісихастів: Феофана Грека, Андрія Рубльова, Діонісія. Вони, споглядаючи горні світи, Фаворське світло, були його провідниками і виразниками в іконографічних композиціях. Так як на Русі не було Ренесансу, і в образотворчому плані російські живописці багато століть мали справу в основному з канонічною іконою, то далі цей вид мистецтва проявляє себе вже в XIX столітті з мистецтвом Михайла Врубеля. У XX столітті до художників-психоделістів можна віднести Миколи Реріха, магічного реаліста, що входить в коло сюрреалізму Миколи Калмакова , психоделічний живопис Павла Челищева, віженарі-живопис на релігійні теми Сергія Романовича, Євгенія Спаського. У пізньорадянській період з’являється група Двадцять московських художників, серед яких до visionary art, фантастичного реалізму і психоделіки особливо часто звертаються: Віталій (Стефан) Ліницькій, Олександр Харитонов, Сергій Шаров, Владислав Провоторов, Володимир Казьмін.

Початок Віденської Школи фантастичного реалізму припадає на початок 60-х років 20-го сторіччя. П’ятеро її найяскравіших представників: Фукс, Брауер, Лемд, Хауснер і Хуттер створили кістяк всього майбутнього руху, тоді ж з’явилися Кларвейн, Ешер, Джофрі, кожен з яких привніс зі своїх національних шкіл свою манеру і методику роботи. Дітер Шветрбергер, відомий як Де Ес, один з видатних сучасних представників Віденської школи, якось зауважив, що з’являючись приблизно в один і той же час, вони раптом склали якийсь новий всесвітній феномен. Усі прагнули до особистої технічної досконалості в класичному підході до живописних і графічним технік, що різко контрастувало з настроями, що панують у сучасному мистецтві, Контемпорарі Арт. Фукс давав приватні уроки, Хауснер став професором Віденської Академії. Паетз, Хелнвейн, Хекельман і Валь, Одд Нердрум так само складали частину загального руху. У Швейцарії засяяла чорна зірка Гігера (Х. Р. Гігер), творця темних світів Голлівуду, який за фільм «Чужий», як його художник, отримав премію Американської національної Академії «Оскар». Ернст Фукс викладав в замку Рейченау, де з’явилися такі яскраві й відомі сьогодні художники як Хана Кай, Ольга Шпігель, Філіп Рубінов-Якобсон, Вольфганг Відмосер, Міхаель Фукс, Роберто Веноза. У США проходили виставки за участю Айзека Абрамса, Інго Свана і Алекса Грея. Наприкінці шістдесятих рух фантастичного реалізму став інтернаціональним і склав якийсь паралельний художній світ, хоча багато художників змінювали свій стиль, ідучи в інші товариства, інші ж з’являлися, приходячи з абсолютно інших рухів. З’явилися галереї Джеймса Кована «Морфеус» в Беверлі Хіллс, який представив Бексінского), Генрі Боксера в Лондоні, Карла Карлхубера у Відні та інших, які надзвичайно вразили молоде покоління того часу.

З появою Інтернету спілкування Віженарі художників стало воістину всесвітнім. На сайтах товариства, створеного Брігідою Марлін і Джоном Беінартом, а також на тематичному сайті Данееля Міранте , представлено значне число, що вимірюється сотнями художників буквально з усього світу. Суспільство Art of Imagination проводить щорічні виставки в Європі та США.

Нинішнє покоління яскраво представлено діяльністю таких художників як Сергій Апарін, Віктор Сафонкін, Петер Грік, Лаура Ліптон, Яцек Єрка, Олег Корольов, Маура Холден, Трістан Шен, Ендрю Гонзалес, Лукас Кандла, Герман Сморенбург, Стівен Кенні та багато інших.

 

Список використаних джерел:

  1. Альтернативная культура. Энциклопедия. — М.: Ультра. Культура. Д. Десятерик. 2005, с.10-16, с.27-50;
  2. New Age Movement / Jones L. (ed.) Encyclopedia of Religion.— 2nd ed.— vol.10.— ISBN 0-02-865743-8, с.11-15;
  3. Религиозно-мистическая живопись о. В. Провоторов, часть I – Ексмо, 2005, с.110-115
  4. Официальный сайт — Михаила Чекалина — Mikhail Chekalin — 18. Фрагмент гл. 4 из книги А.Флорковской «Малая Грузинская 28»
  5. Wells, Brian. Psychedelic Drugs. New York: Jason Aronson, 1974, c. 19-20
  6. Rubin, David S. Psychedelic: Optical and Visionary Art since the 1960s MIT Press (April 2010), c. 274 — 289

Психоделічний живопис: 18 комментариев

  1. Аліна Ігорівна Воронцева

    Доброго дня!
    Мені було дуже цікаво дізнатись про цей напрям мистецтва. Проте маю невелике зауваження: у презентації відсутні приклади робіт художників, а з опису стає зрозумілим, що вони є незвичними, нетрадиційними, несподіваними, а якщо я раніше не знала про цей вид мистецтва, досить складно уявити, про що саме йде мова.
    Скажіть, чи подобається Вам психоделічний живопис? Якщо так, роботи якого саме художника вразили Вас найбільше?

    1. Андрiй Скляр Автор записи

      Аліна, на жаль, в мене не було можливості розмістити такі роботи, адже більшість з них знаходиться в приватних колекціях і захищені авторським правом.

      Мені подобається психоделічний живопис, але мені досить важко вибрати одного художника через велику різноплановість робіт кожного з представників цього напрямку.

  2. Катерина Матвіїв

    Доброго дня!
    Дякую за цікаву презентацію, єдине чого не вистачає — це ілюстративного матеріалу. В процесі ознайомлення виникли ряд запитань:
    1. Як Ви ставитеся до того, що ряд художників використовують наркотичні речовини для творчості? Чи вважаєте це нормальним?
    2. Як можна визначити, що картина належить до даного стилю із зовнішніх ознак, а не з того, як описав автор процес створення картини? Зокрема, піддається сумніву те, що деякі митці належать до даного напрямку, зокрема М.Врубель був відомими символістом. Саме тому виникло дане запитання.
    Буду вдячна за відповідь.

    1. Андрiй Скляр Автор записи

      Дякую за цікаве питання!
      Власне, відповіді такі:
      1. Я не вважаю це нормальним, проте на час появи такого жанру, як психоделічне мистецтво, ще не було відомо, чи є такі речовини шкідливими для організму людини. Тож, на мою думку, такий живопис і такий «спосіб» створення робіт є нормальним лише для свого часу.

      2. Малюнки, що відносяться до віженарі арт відрізняються своєю композицією, яка є наближеною до сюрреалізму, проте, на відміну від сюрреалізму, використовує більш яскраві і, так би мовити, їдкі кольори. Щодо М. Врубеля, то в тексті зазначається, що його роботи містять елементи виженарі арт, однак не відносяться до цього жанру мистецтва.

  3. Ольга Олександрівна Сінчук

    Дуже сподобався вибір теми! Я дізналася для себе багато нового про психоделічне мистецтво. На мою думку, для людини, яка раніше не знала (або лише здогадувалась) про існування Віженарі арту, представленої інформації може бути цілком достатнього для загального розуміння даного напрямку. Також, було цікаво дізнатися про поширення психоделічного живопису в Україні. Захотілося більше дізнатися про його прояви в українському живописі XXI століття.

  4. Галина Мулява

    Доброго дня! Ваша доповідь переконала мене, що психоделічний живопис — надзвичайно цікавий художній стиль. Презентація чітко структурована, багато влучної інформації надано, деякі факти глибоко вражають, текст майстерно вибраний цікавим для читача. Особливо сподобалась частина про витоки цього митсецтва. У мене виникло запитання. Як, на вашу думку, вчення Фрейда впливало на розвиток свідомості живописця та власне суспільства?

    1. Андрiй Скляр Автор записи

      Доброго дня!
      Дякую за ваше питання!

      На жаль, я не вивчав аспект впливу Фрейда на віженарі арт, але на мою думку, загалом, так, вчення Фрейда мало вплив на розвиток окремих живописців і власне суспільства.

  5. Андрій Миколайович Лупа

    Доброго вечора, вельмишановний Андрію!
    Було надзвичайно цікаво прочитати Вашу доповідь і відкрити для себе абсолютно новий підвид, чи то стиль, живопису. Як людина, яка вперше прочитала про психоделічний живопис, хочу відзначити, що матеріал подано дуже добре і доступно. Проте у мене виникло кілька питаннь:
    1. Чи присутні в даному напрямку мистецтва якийсь певний символізм?
    2. Які кольори і палітри кольорів домінують в творах цього піджанру?
    3. Чим зазвичай надихаються митці-психоделіки і які теми намагаються вони висвітлити в своїх творах?
    Дякую за відповідь!

    1. Андрiй Скляр Автор записи

      Доброго вечора, Андрій!
      Дякую за ваші питання!
      Кольори загалом використовуються дуже яскраві, наближені до кольорів сучасної комп’ютерної графіки. Символізм присутній, однак він більше пов’язаний з підсвідомістю, ніж з конкретною тематикою.

Добавить комментарий